۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

پناهگاه شیرکوه یزد

نمایی از پناهگاههای قله شیرکوه یزد

جای شما بر بلندای قله شیرکوه یزد خالی

جاذبه‌هاي گردشگري: «شيركوه» مجموعه كوههايي است واقع در استان يزد كه مساحتي معادل سه هزار كيلومتر مربع را شامل مي‌شود. اين كوه‌‌‌ها از جنوب‌غربي شهر يزد شروع و تا جنوب‌شرقي يزد ادامه دارد. در مغرب يزد پهناي آن 10 كيلومتر و طول آن حدود 75 كيلومتر و داراي قله‌هاي بلندي به شرح زير است
.
1قله‌هاي شيركوه و «آسمان‌نما» شماره 1 و 2 كه مشرف به منطقه «ده‌بالا» و از جهت شمال‌شرقي ده‌بالا به طرف جنوب كشيده شده و براي رسيدن به منطقه بايد از شهر «تفت» گذشت تا به منطقه ده‌بالا رسيد. براي صعود قله‌ها مي‌توان از ده «حسينيه‌توده»، «تقي‌آباد» و «مزرعه كوراوغلو» صعود را شروع كرد. قله شير كوه با ارتفاع 4055 متر در قسمت جنوب‌غربي ده‌بالا قرار گرفته و دو قله آسمان‌نما در جنوب ده‌بالا قرار دارند.

2قله «برفخانه تزرجان» با ارتفاع 3990 متر شامل «ميل‌برفخانه»، قله غربي برفخانه، قله اصلي برفخانه و وزني‌هاي برفخانه كه مشرف به بخش تزرجان بوده و ديوارها و سوزني‌هاي بسيار زيبايي دارد. اين منطقه يكي از بهترين مناطق صعودهاي فني و سنگنوردي ايران با درجه سختي‌هاي متفاوت است. كوه برفخانه در قسمت جنوب تزرجان قرار گرفته ودو قله كوچك «سنگي‌برزين» و «آشنايي» در فاصله تزرجان و ده‌بالا قرار دارند. براي صعود قله برفخانه از هردو منطقه تزرجان و ده‌بالا مي‌توان استفاده كرد كه مسير ده بالا نزديكتر است.

3- قله سنگي «بنادك» كه مشرف به ده بنادك ودر شمال غربي بخش «منشاد» قرار دارد. ارتفاع بنادك 2040 متر و به علت داشتن ديواره و مسيرهاي صخره‌اي قابل اهميت است. اين قله در واقع يك سوزني يا برج سنگي است كه قسمتهاي بالاي آن براي صعود به كار فني احتياج دارد.
4- كوه منشاد با ارتفاع 3875 متر و شامل قله هايي به نام منشاد، «خيبر»، «مهريز»، «نيريز» در قسمت جنوب‌شرقي بخش منشاد قرار گرفته است. اين كوه تقريبا به موازات شيركوه است و مي‌توان آنها را قرينه يكديگر دانست.كوه منشاد از جهت شمالي و غرب عمدتا صخره‌اي و ديواره‌اي بوده و مسير عادي صعود قله منشاد از داخل ديواره‌هاي شمالي كوه از يك مسير تراورس مانند از غرب به شرق به طرف قله اول مي‌رود و چندين قله بعد از قله اول قرار دارد كه مسير هاي آن سنگي و ديوار‌ه‌اي بوده و عبور از آنها بخصوص در فصل زمستان با دشواري صورت مي‌گيرد.شرقي ترين قله كه مسلط بر مهريز است صخره‌اي است. اين قله از پايين به صورت برج مدوري نمايان است و صعود آن كاملا فني و مستلزم كار سنگنوردي سنگين است.

5-برج «ارنان» كه جدا از منطقه شيركوه در جنوب شيركوه و در دل كوير «ابرقو» در بخش «نير» به شكل يك برج عظيم سنگي بسيار زيبا خودنمايي مي‌كند. ارتفاع آن 2899 متر است. روستاهاي اطراف آن نير، «ارنون»، «كاريز»، «ختا»و «قدمگاه» است.
گزارش صعود به برنامه را در اینجا بخوانید.
www.torghabehonline.com/news/show_detail.asp?id=1673

نمایی از برفخانه باشکوه طزرجان

روستای طزرجان یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان تفت است که علاوه بر داشتن آثار باستانی و تاریخی از جاذبه های خاص اکوتوریستی نیز برخوردار است.
این روستا در کف دره ای گسترده واقع شده است و هر ساله پذیرای هزاران نفر از خانواده های یزدی و مهمانان داخلی و خارجی است که از دل کویر به ییلاق می روند.
از جاذبه های طبیعی این روستا ، می توان به کوه ها و ارتفاعات طزرجان نظیر برفخانه، لاخسمه، لاانجیر، بزرین، کلاه، مزبیر آباد، گروه کوه، ساده و دخمه اشاره کرد.
در این میان ، کوه برفخانه طزرجان که محل یخچال های دائم در زمانهای گذشته بوده است ، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این کوه با ارتفاع 3972 متر از سطح دریا یک پدیده ژئومورفولوژی جالب و دیدنی است و چشم هر گردشگر جویای طبیعت بکر را به تحسین وا می دارد.
چشمه هایی که بیشتر آنها در دامنه کوه برفخانه قرار دارد، باغات مصفا، مزارع زیبا و کانونهای روستایی را سیراب می کند و مناظر بدیع شگفت انگیز طبیعی را در هر قسمت این دامنه پدید آورده است.

گزارش صعود به برنامه را در اینجا بخوانید.

در مسیر شیرکوه یزد

شیر کوه قله ایست از خط الراسی به همین نام به ارتفاع 4075متر که در بخش جنوب غربی تفت و در جوار قلل زیبای تزرجان و برفخانه واقع شده است.مسیر صعود از روستای ده بالا می باشد.
گزارش صعود به برنامه را در اینجا بخوانید.
www.torghabehonline.com/news/show_detail.asp?id=1673

در مسیر شیرکوه یزد

نمایی زیبا از ارتفاعات اطراف شهرستان یزد. قله شیرکوه و طزرجان و برفخانه طزرجان از قله های مطرح و شاخص شهرستان یزد می باشند. جایتان را در این ارتفاع و در هنگام دیدن این لحظه های شورانگیز خالی کردیم