۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

میدان صدرالدین عینی - دوشنبه - تاجیکستان

در میدان صدرالدین عینی شهر دوشنبه تعداد زیادی مجسمه های زیبا با حجم واقعی وجود داره که روایتی تاریخی از نبردهای مردم تاجیک با اعراب و اعراب ستیزی اونها رو به تصویر کشیده. تصویر هم نمایی از یک عرب مهاجم می باشد. توضیحات بیشتر رو به مرور اضافه خواهم کرد

میدان سامانی - دوشنبه - تاجیکستان

سلسله کوه های بلندی که سرچشمه بیشتر رودخانه های منطقه آسیای مرکزی هستند دره های زیبا منظر، وادی های گرم دارای وضع اقلیمی معتدل که در آنها کشت زارهای پنبه، انگورزارها، باغ های میوه های شهدبار دامان پهن کرده اند بیابان های بلندکوهی که در سردی و گرما کم تر از فصل زمستان سیبیریا نیست – این همه در حدود جمهوری تاجیکستان واقع گردیده است.
در تقسیم‌بندی جغرافیای دوران اسلامی، سرزمین تاجیکستان شامل بلخ، اسروشنه و فرغانه بوده است.
سامانیان اهل شمال تاجیکستان امروز، از روستاهای مرزی قلمرو ایران قدیم به نام سامان بودند و نیای بزرگشان در اوایل قرن اول هجری سامان خدا نام داشت.
خدمتی که سامانیان به فرهنگ تمدن ایران کردند بسیار و قابل ستایش است.
سامانیان در احیای فرهنگ و تمدن مردم تاجیک کمر همت بستند و دانشمندان و ادیبان زمان خود را مورد حمایت قرار دادند.
آنها مراکز علمی و کتابخانه‌های بزرگی در بخارا، نیشابور وخوارزم تاسیس نموده آزادی عقیده را در سراسر قلمروشان برقرار کردند و بزرگانی چون رودکی سمرقندی مولف کلیله و دمنه، ابوشکور بلخی، دقیقی، بلعمی و فرودسی در زیر حمایت سامانیان رشد کردند و شخصیت های چون ابوعلی سینا در مدارس بخارا و نیشابور که با کوشش سامانیان ساخته شد تحصیل نمودند.
تاجیکها با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به سرعت فرهنگ و هویت ملی نهفته خود را آشکار کردند و بیرق سامانیان را با استقلال این کشور، از 15 سال پیش دوباره به اهتزاز درآوردند.
پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشور تاجیکستان در سال 1991 میلادی سامانیان الگو و سمبل دولت و کشور قرار گرفت زیرا در دوره حکومت سامانیان دولتمداری و نظام اجتماعی درحد اعلای خود شکل گرفته بود.
امروز هر تازه واردی که به دوشنبه پایتخت تاجیکستان وارد شود نخستین مکانی که برایش جلب توجه می‌نماید، میدان سامانی و مجسمه امیراسماعیل سامانی است.
مجسمه امیراسماعیل سامانی به عنوان سمبل ملی تاجیکان محسوب می شود و واحد پول رایج که تا قبل از استقلال روبل روسی بود، به «سامانی» تغییر یافته است (هر سامانی حدود ۳ هزار ریال ایران است). نام خیابانها و مراکز علمی فرهنگی و حتی شهرها و روستاهای تاجیکستان روز به روز تغییر و یکی پس از دیگری بنام سامانیان و شعرا و اندیشمندان بزرگ این مرزو بوم قدیم نامگذاری می شوند

ارتفاعات شیرکوه یزد

نمایی از روستا و برفخانه تزرجان
پناهگاه شیرکوه یزد در این محل واقع شده است.